Pitanje individualne odgovornosti za opće društvene nepravde i nasilja vrlo se često pojavljuje kao tema političkih diskusija. Koliko ustvari pojedinac može utjecati na obrat i promjenu štetnih i neželjenih politika? Jedan od očiglednijih odgovora bi mogao biti da pojedinac ipak može napraviti značajan iskorak svojim svakodnevnim i upornim „malim“ akcijama revolta protiv establišmenta. No, u svojem novom filmu Riefenstahl (2024) Andres Veiel ne tematizira individualnu odgovornost mnogo „običnih“ građana, već perpetuirajuće vrlo aktivno te moralno upitno propagandno umjetničko djelovanje Leni Riefenstahl – jedne od najbitnijih glumačkih i redateljskih imena njemačke kinematografije 1930-ih i 1940-ih godina. Uživajući status „idealne“ njemačke glumice i redateljice, kako po vanjskom arijevskom izgledu, tako i po društvenim krugovima u kojima se kretala, poglavito s visoko pozicioniranim časnicima nacističke vojske, ministrima najbližima Hitleru, pa i Hitlerom samim. Njezino filmsko djelovanje izazvalo je niz kontroverzi, nebrojena gostovanja u emisijama diljem svijeta, te nekolicinu intervjua u desetljećima nakon kraja Drugog svjetskog rata.
No, Veielov film o Riefenstahl uspješno izbjegava moralizatorsku kontroverznost i potencijalnu skandaloznost njezinog lika i pojave, te na redateljski i montažno izrazito vješti način, predstavlja Riefenstahl kroz svu njezinu kompleksnost, kako onu u privatnoj, tako i onu u javnoj i umjetničkoj dimenziji. Ovo dokumentarno ostvarenje, isključivo putem arhivskih snimaka i kadrova Riefenstahlovih filmova, propituje samu prirodu biografskog dokumentarizma, konstrukciju gledateljeve percepcije o pojedinim povijesnim događajima ili ličnostima, ali i poentira ogromnu moć koju film, slika i montaža imaju u kreiranju te iste percepcije.
Festivali i nagrade:
VENICE FILM FESTIVAL 2024 – Cinema & Arts Award / CINEFEST MISKOLC IFF 2024 – CineDocs Prize / HUMAN RIGHTS FILM FESTIVAL 2024
Recenzije:
“Andres Veiel pokazuje kako je filmska redateljica koju je Hitler volio dosegla vrhunac sa svojim filmom o Olimpijadi u Berlinu, te kako je neuspješno pokušala spasiti svoju reputaciju” Xan Brooks, The Guardian
“Veielov film ne govori samo o Riefenstahl već i o dvosmislenosti vrijednosti koje prožimaju njezin život i djelo te koji su i dalje dio svijeta danas.” Melita Zajc, Modern Times Review