Hall of Fame

VODIČ KROZ POVIJEST DOKUMENTARNOG FILMA

 Dok je razvoj igranog filma dobro poznat i površnom filmofilu, a bitna autorska imena dio su opće kulture, značajni svjetski dokumentaristi još uvijek su relativno nepoznati. ‘Hall od Fame’ programom koji je pokrenut 2011. godine dajemo svoj doprinos ispravljanju te kulturne nepravde i predstavljamo rijetko prikazivana remek-djela svjetskog dokumentarizma.

Hall of Fame serija je predstavljanja najznačajnijih dokumentarnih filmova koji su svojim inovativnim pristupom utjecali na razvoj svjetskog dokumentarizma. Kroz seriju predavanja, uvodničarskih analiza i projekcija predstavljamo opuse nekih od najznačajnijih imena iz povijesti dokumentarnog filma te povezujemo njihov rad sa suvremenom dokumentarnom produkcijom.

Program Hall of Fame najčešće se sastoji se od tri dijela, uvodnog predavanja koje kontekstualizira autorov opus unutar povijesti i trendova dokumentarnog filma, projekcije i rasprave o filmu. Autor koncepta je Nebojša Slijepčević a filmove su tijekom godina selektirali i predstavljali brojni filmski kustosi, filmolozi i kritičari.

U 2015. godini prikazali smo šest filmova s liste 50 najboljih dokumentaraca svih vremena, po izboru 237 filmskih kritičara za renomirani britanski filmski časopis Sight [&] Sound.

Tijekom 2016. i 2017. godine odlučili smo iz ‘mraka filmske arhive’ spasiti vrhunske te neopravdano zanemarene kratke dokumentarce iz regije, u režiji začetnika domaće dokumentaristike Vlatka Gilića, Momira Matovića, Petra Krelje, Želimira Žilnika, Krste Papića, Vladimira Perovića i drugih. Selektorica programa bila je Rada Šešić.

U 2019. glavna tema su bili ‘Epovi dokumentarizma’ – remek-djela koja su zbog kompleksnosti svojih tema, autorske želje za njihovim što preciznijim i sadržajnijim prikazom, ili jednostavno zbog protoka vremena koje je bilo potrebno da se one kvalitetno obrade, rezultirala neuobičajeno dugim filmskim trajanjem. Selektor programa bio je Ivan Ramljak. Drugi, posebni temat ‘Život izvan ravnoteže’ u selekciji Dine Pokrajac povezao je dva vizualna nenarativna dokumentarca koji su bazirani na indijanskoj predaji, a tematiziraju odnos čovjeka i okoliša – ‘Fatamorgana’ Wernera Herzoga i ‘Koyaanisqatsi’ Godfreyja Reggija.

U 2020. godini tema su ‘Filmski eseji’, sve intrigantniji podžanr dokumentarnog filma kojega karakterizira naglašen subjektivni stav, hibridnost te miješanje fikcije i stvarnosti. Selektorica programa je Dina Pokrajac.

Prikazani filmovi:

2011. – 1. sezona

Grey Gardens, David Maysles, Albert Maysles, SAD, 1975.

Kronika jednog ljeta / Chronique d’un ete, Jean Rouch, Edgar Morin,

Francuska, 1961.

Vjenčani par / A Married Couple, Allan King, 1969.

7 Up – 49 Up, Michael Apted, 2005.

Prvo lice / First Person, Errol Morris, SAD, 2000.

Raj / Schastye, Sergej Dvorcevoj, Kazahstan, 1995.

Dan kruha / Khlebnyy den, Sergej Dvorcevoj, Rusija,1988.

Smrt radnika / Workingman’s Death, Michael Glawogger, Austrija, 2005.

Belovi / Belovy, Viktor Kosakovski, Rusija, 1994.

 

2013/14. – 2. sezona

Jedna američka obitelj / An American Family, Alan i Susan

Raymond, SAD, 1971/2011.

Prodavač / Salesman, David Maysles, Albert Maysles, SAD, 1969.

Kako živjeti / Jak żyć, Marcel Lozinski, Poljska, 1977.

Okrug Harlan / Harlan County, Barbara Kopple, USA, 1976.

Mjesto rođenja / Miejsce urodzenia, Pawel Lozinski, Poljska, 1992.

Mali Dieter želi letjeti / Little Dieter Needs to Fly, Werner Herzog,

Njemačka/VB/Francuska, 1997.

Skupljači i skupljačica / Les glaneurs et la glaneuse, Agnès Varda,

Francuska, 2000.

Giacomovo ljeto / L’Estate di Giacomo, Alessandro Comodin, Italija/Francuska/Belgija, 2011.

 

2015. – 3. sezona

Šoa / Shoah, Claude Lanzmann, Francuska/UK, 1985.

Levijatan / Leviathan, Lucien Castaing-Taylor, Véréna Paravel, Francuska/UK/SAD,2012.

Nostalgija za svjetlom / Nostalgia de la luz, Patricio Guzmán,

Čile/Španjolska/Francuska/ Njemačka/SAD, 2010.

Bez sunca / Sans soleil, Chris Marker, Francuska, 1982.

Careva gola vojska maršira naprijed / The Emperor’s Naked Army

Marches On, Kazuo Hara, Japan, 1987.

Istine i laži / F for Fake, Orson Welles, Francuska/Iran/Zapadna Njemačka, 1973.

 

2016/7. – 4. sezona

Xenia na gostovanju, Filip Robar Dorin, 1975.

Fasade, Suad Mrkonjić, 1972.

Hop Jan, Vlatko Filipović, 1967.

Ustanak u Jasku, Želimir Žilnik, 1973.

U kafani, Vefik Hadžismajlović, 1969.

Dae, Stole Popov, 1976.

Ugljari, Vefik Hadžismajlović, 1973.

Specijalni vlakovi, Krsto Papić, 1972.

Splendid Isolation, Petar Krelja, 1973.

Ana, Mirjana Zoranović, 1984.

Kuća, Vladimir Perović, 1989.

Život, priključenja i održivi razvoj jednog kokota, Vladimir Perović, 2011.

Eoha, Vladimir Perović, 2015.

Metri života, Momir Matović, 1986.

Žica života, Momir Matović, 1995.

Kao i sjutra, Momir Matović, 1988.

117, Besim Sahatçiu, 1976.

Zamka, Aleksandar Ilić, 1974.

Malj, Aleksandar Ilić, 1977.

Ljubav, Vlatko Gilić, 1973.

In continuo, Vlatko Gilić, 1971.

Dan više, Vlatko Gilić, 1972.

Polaznik, Živko Nikolić, 1972.

Pletenice, Zoran Tadić, 1974.

 

2019. – 5. sezona – Epovi dokumentarizma 

Hoop Dreams, Steve James, SAD, 1994.

Blagostanje / Welfare, Frederick Wiseman, SAD, 1975.

Vrijeme žeravice / La hora de los hornos, Octavio Getino, Fernardo Solanas, Argentina, 1968.

Walden: Dnevnici, bilješke i skice / Walden: Diaries, Notes and Sketches, Jonas Mekas, SAD, 1968.

Tuga i milost / Le chagrin et la pitié, Marcel Ophuls, Francuska, 1969.

Zalazak stoljeća (Testament L.Z.), Lordan Zafranović, Austrija/Hrvatska/Češka/Francuska, 1993.

 

Život izvan ravnoteže:

Fatamorgana, Werner Herzog, Zapadna Njemačka, 1971.

Koyaanisqatsi, Godfrey Reggio, SAD, 1982.

 

2020. – 6. sezona – Filmski eseji 

Shermanov marš / Sherman’s March, r. Ross McElwee, SAD, 1985.

Dobro jutro, Ante Babaja, Hrvatska, 2007.

Tijelo, Ante Babaja, Hrvatska, Jugoslavija, 1965.

Motiv profita i vjetar koji šapuće / Profit Motive and the Whispering Wind, John Gianvito, SAD, 2007.

Čile, tvrdoglavo sjećanje / Chile, la memoria obstinada, Patricio Guzmán, Francuska, Kanada, Čile, 1997.

U Valparaísu / A Valparaíso, Joris Ivens, Francuska, Čile 1963.

Raznesi moj grad / Saute ma ville, Chantal Akerman, Belgija, 1968.

Novosti od kuće / News from Home, Chantal Akerman, Belgija, Francuska, 1976.

S istoka / D’Est, Chantal Akerman, Belgija, Francuska, Portugal, 1993.

Priča o vjetru / Une Histoire de vent, Joris Ivens i Marceline Loridan, Francuska, 1988.

 

2021. / 2022. – 7. sezona – Filmske pobune 

Dražesni mjesec svibanj / Le joli mai, r. Chris Marker & Pierre Lhomme, Francuska, 1963.

Krik / El grito, r. Leobardo López Aretche, Meksiko, 1968.-1970.

Prizori iz klasne borbe u Portugalu / Scenes from the Class Struggle in Portugal, r. Robert Kramer & Philip J. Spinelli, SAD, Portugal, 1977.

Oktobar u Parizu / Octobre à Paris, r. Jacques Panijel, Francuska, 1962.

Medium Cool, r. Haskell Wexler, SAD, 1969.

Nemoguće – Bijesni komadi (Pjesme s prosvjeda) / L’impossible – Pages arrachées (Songs from the Protests), r. Sylvain George, Francuska, 2009.

Handsworth Songs, r. John Akomfrah, Black Audio Film Collective, Ujedinjeno Kraljevstvo, 1986.

Godina žene / Year of the Woman, r. Sandra Hochman / SAD / 1973. / 87′

Kratki dokumentarci Krzysztofa Kieślowskog

U 2021. obilježili smo 80 godina od rođenja i 25 godina od smrti jednog od najvećih poljskih redatelja svih vremena Krzysztofa Kieślowskog (1941-1996).. Tim povodom predstavili smo njegov manje poznati, no jednako briljantan dokumentarni opus, te u dva bloka prikazali njegove ponajbolje političke i metafizičke dokumentarce kratkog metra kojima je uspio steći reputaciju autora koji se suprotstavlja mainstreamu i izvrsno uspijeva prikazati sudbine poljske radničke klase (ukupno 10 naslova).

Vizionarski film Brucea Bailliea 

Bruce Baillie (1931-2020) je bio pionir američkog eksperimentalnog filma i hipijevske kontrakulture, osnivač filmske zadruge Canyon Cinema i jedna od ključnih figura avangarde koja se formirala u San Franciscu 1960-ih. U sklopu programa prikazali smo ukupno pet autorovih filmova: On Sundays (1961), Mass for the Dakota Sioux (1964), Castro Street (1966), All My Life (1966) i Quick Billy (1971.) uz uvodno predavanje filmologinje Petre Belc Krnjaić.