Nedavno je u 96. godini preminuo doajen američkog eksperimentalnog filma Kenneth Anger (1927 – 2023) čiji kaleidoskopski filmovi na čudesan način kombiniraju paganizam i homoerotizam, zavodljive vizuale i pop glazbu. Avangardni filmaš svojim audiovizualnim kolažima snažno je formirao kontrakulturu 1960-ih te među prvima inaugurirao queer teme i narative. Rijetki su tako odvažno i maštovito zaronili u zabranjene predjele kulture i svijesti kao Anger, a njegovi obožavatelji uključuju slavne redatelje poput Martina Scorsesea i Davida Lyncha te bendove The Clash i The Rolling Stones koji su na koncertima često vrtjeli kadrove iz njegovih filmova. Za Angera tabui su bili ovdje da se krše a u istom bloku prikazujemo njegova dva iznimno utjecajna kratkometražna filma Scorpio Rising (1963) i Inauguration of the Pleasure Dome (1954).
Škorpionovo uskrsnuće / Scorpio Rising
Kenneth Anger, 1963, SAD, 29’
Muškarci rade na svojim motorima, nose kožnjake i poziraju. Bajkeri si pokazuju dupe, simuliraju sodomiju i na kreativne načine koriste senf. Svi putevi vode u destruktivnu proslavu, uz Isusa, Hitlera i nacističku ikonografiju. Američka kultura u “zrcalu smrti”, iliti pogled “svisoka” na mit o američkom motociklistu. Stroj figurira kao totem, od igračke sve do užasa, a horoskopski škorpion, objašnjava redatelj, vlada spolnim organima i mašinerijom. Eksperimentalni film, „američka mehanička folk umjetnost“, sniman je po bruklinskim garažama i radionicama i oko njih, a film potpisuje Kenneth Anger. Posvećeno Jacku Parsonsu, Victoru Childeu, Jimu Powersu, Jamesu Deanu, T. E. Lawrenceu, Hartu Craneu, Kurtu Mannu, Društvu Spartanaca, Hell’s Anglesima i svim dečkima koji su to prerasli i koji neće slijediti zov Brata Ljubavi. Avangardni film neizostavno je djelo modernizma natopljeno u američkom mythosu, rock ‘n’ roll glazbi i stavu live fast, die young.
Inauguracija Palače užitka / Inauguration of the Pleasure Dome
Kenneth Anger, 1954, SAD, 38’
Skupina okultista okuplja se za pripremu rituala, stavljaju nakit na sebe i nanose šminku, ulaze u stanje spremnosti. Snovitom elegancijom pojavljuje se dvoje likova; jedno je crvenokoso androgino biće, drugo u živahnom, grotesknom, čudovišnom izdanju. Njihove kretnje čudesne su i iznenadne, a polagano uvode u posvemašnju psihodeliju. Film je izveden iz jednog od dramskih rituala čuvenog okultista Aleistera Crowleyja u kojem nazočni preuzimaju obličje boga ili božice. To je nešto poput plesa pod maskama koji se planira tijekom cijele godine, a izvodi se dan prije svakog Sabata kad se svi maskiraju u bogove i božice s kojima su se identificirali. Sve se odvija kao improvizirani happening. U Inauguraciji Palače užitka ključna je legenda o Bakhu koja završava svečanim komadanjem boga od strane bakhantica. Uz isprepletene scene iz čuvenog talijanskog nijemog filma iz 1911. L’Inferno, film se gradi kao predivan san i noćna mora u kojoj se sastaju i živi i mrtvi.