Granice u onom doslovnom i prenesenom smislu posljednjih su desetljeća, nakon migracijskih, ekoloških i inih drugih humanitarnih kriza, postale izuzetno važne na mnogo razina. Donedavno relativizirane globalizacijskim ambicijama velikih tvrtki, granice sada jačaju kao imaginarni okviri ujedinjene nacije s jedne strane, kao mjesta sukoba i prijepora koje je potrebno obraniti od manje poželjnih stranaca, te kao međusobne, intimne i politizirane mjere koje nam pomažu u uspostavljanju identiteta. Kompleksno pitanje tematizira naš novi ciklus, Filmski međuprostori, koji okuplja četiri naslova kritički izuzetno hvaljenih autora vrlo istančanih vizualnih stilova. Oni nas vode “s druge strane” granica i okvira, provlačeći se liminalnim, tranzitnim prostorima u kojima dolazi do pretakanja identiteta, kolektivnog i osobnog.
U petak 19. studenog ciklus otvara najnovije ostvarenje miljenika venecijanske Mostre Gianfranca Rosija, Notturno. Film je svojevrsna nadogradnja njegovog prethodnog filma iz 2016., o nesigurnoj sudbini izbjeglica na otoku Lampedusa, Gori more (Fuocoammare), a kojem je žiri predvođen glumicom Meryl Streep na Berlinaleu dodijelio Zlatnog medvjeda. U Notturnu Rosi odlazi na “izvorište” migracijske krize, na područje sukobima razorenog Bliskog istoka i provodi tri godine minuciozno snimajući svakodnevicu ljudi na granicama između Iraka, Kurdistana, Sirije i Libanona. No, pritom fokus nije na političkom već na ljudskom elementu, onome što se krije iza prizora građanskih ratova i divljih diktatura; dokumentarac se rastvara neočekivano polagano i istančano, uz nanose melankolije i umjetničkog očuđenja. Notturno je na programu i u subotu 20. studenog, u 21 sat.
Petak 19. studenog donosi i izuzetno promišljeno i kontroverzno Novo evanđelje švicarskog filmskog i kazališnog redatelja, kritičara i scenarista Mila Raua. Vođen pitanjem što bi Isus propovijedao u 21. stoljeću, Rau s ekipom odlazi na jug Italije, gdje radnici migranti rade u ropskim uvjetima na plantažama rajčica, te postavlja kazališnu predstavu, pasiju o kraju čovječanstva. Uloga Isusa pripada kamerunskom političkom aktivistu, Yvanu Sagnetu, koji u pauzama između probi mobilizira radnike koji rade u blizini da pokrenu Pobunu dostojanstva. Uz pozitivan učinak. Naime, Rau, vođen željom da “mijenja svijet” putem svoje umjetnosti, Novim evanđeljem uspijeva potaknuti vlasti da osiguraju bolje životne uvjete migrantskim radnicima. Ovaj film o predstavi na programu je i u nedjelju 21. studenog u 20.15.
Na subotnjem repertoaru, u 19 sati, donosimo dokumentarac najbolje europske redateljice svoje generacije Chantal Akerman iz 2002. o granici između SAD-a i Meksika. S druge strane priča je o imigrantima koji se, u želji da se domognu SAD-a, otiskuju na putovanje surovim brdovito-pustinjskim krajolikom Arizone. Sugestivni krajolici isprepliću se s intervjuima s migrantskim obiteljima koji očajnički traže bolji život s druge strane iznimno politizirane granice, i s raznim šerifima, odvjetnicima i lokalnim stanovništvom koji su zaplašeni paranojom protiv “neprijatelja”. Senzibilan portret nepogrešivog Akermaninog stila prikazan je na filmskim festivalima diljem svijeta, a prestižni francuski filmski časopis Cahiers du cinéma uvrstio ga je među najbolja ostvarenja godine.
Posljednji film u ciklusu debitantski je dokumentarac hvaljenog talijanskog redatelja Pietra Marcella, Prijeći liniju, koji nas vodi na poetično putovanje kroz Italiju uz ritmični zvuk vlakova. Dok se izmjenjuju prizori prirode i okoline, od gradskih ulica do posve idiličnih krajobraza, ambijent vlaka ostaje isti, tek donekle oblikovan varijacijama svjetla i izmjenama umornih lica u njemu. Među licima krije se i jedan stalni putnik, devedesestogodnišnji Arturo, koji kao da ni nema gdje stići. Mjesto je to izuzetnog potencijala u kojem vanjsko egzistiranje gubi na snazi. Marcellov nagrađivani film kolosijeka na programu je u nedjelju 21. studenog u 19 sati.
Poseban nedjeljni termin u 12 sati sačuvali smo za senzibilni portret mlade švedske eko-aktivistice Grete Thunberg koji potpisuje švedski dokumentarist Nathan Grossman. Greta se obračunava s iskrivljenom medijskom slikom djevojke koja uporno ponavlja istu, jednostavnu poruku: prestanite slušati gramzive moćnike i počnite slušati znanstvenike. “Thunberg s izrazitom hrabrošću odbacuje stereotip mlade nevine osobe u ulozi idiličnog uzora,” piše Nicolas Rapold za The New York Times. “Ona ne želi odraslima dati nadu. Želi im očitati bukvicu.”
Ulaznice možete kupiti putem pojedinačnih stranica filmova ili rezervirati slanjem maila na info@dokukino.net. Sukladno važećim epidemiološkim mjerama za filmske projekcije, za ulazak na daljnje projekcije potrebno je predočenje digitalne EU COVID potvrde ili drugog dokaza o cijepljenosti, preboljenju ili testiranju. Više o uvjetima pod novostima.