Filmski esej o svijetu koji je izgubio povjerenje u slike ispričan u pet poglavlja, kao pet prstiju jedne ruke.
90-godišnja ikona francuskog novog filma, legendarni Jean-Luc Godard nedavno je najavio svoj oproštaj od filma. Tim povodom prikazujemo njegov posljednji film Kaleidoskop (2018.) – kolažni esej sastavljen od niza govorenih i pisanih tekstova, filmskih i televizijskih isječaka te reprodukcija umjetničkih djela koji zajedno postižu sugestivni diskurs o stanju suvremenog svijeta. Kaleidoskop je podijeljen u nekoliko poglavlja i strukturom podsjeća na njegov magnum opus Pri/povijesti filma (Histoires du cinéma, 1988-1998), ali još je fragmentarnije prirode. Godardova temeljna preokupacija i dalje je ontološka povijest pokretne slike, a njegova misija je osloboditi slike podređenosti riječima. No u Kaleidoskopu težnja za stvaranjem slika ostvaruje se kroz njihovu destrukciju – raznim intervencijama kojima ih izobličuje, saturira, briše i/ili razvlači do neprepoznatljivosti. Film je nemoćni svjedok Auschwitza i Hirošime, masovna i zavodljiva industrija proizvodnje slika koja je išla ruku pod ruku s tehnologizacijom društva, genocidima i tiranijama. Ipak, Godard i dalje nastoji otkupiti slike, podariti im smisao. Prokazivanje krivnje filmske umjetnosti da bi dokazao njezinu nevinost i sveto poslanje Rancière naziva „najintimnijom melankolijom Godardova pothvata”.
Festivali i nagrade:
CANNES FILM FESTIVAL – Specijalna Zlatna palma, Nagrada ICS Cannes / SAN SEBASTIAN INTERNATIONAL FILM FESTIVAL / HUMAN RIGHTS FILM FESTIVAL / CAHIERS DU CINÉMA – najbolji film
Recenzije:
Godardove misli o politici i povijesti u ‘Kaleidoskopu’ neodvojive su od njegovih samoispitivanja i samodramatizacija. Hrabro ukazuje na radikalne transformacije filma i društva i to poput kakvog filmskog Mojsija koji prihvaća opasnost da će možda zapeti na drugoj obali rijeke. Richard Brody, The New Yorker
Ovom filmu pristupa se kao mnogim Godardovim ostvarenjima u posljednje vrijeme, u pitanju je primarno likovno, zvučno, pa i fizičko iskustvo; on napada i preispituje naša čula, vodeći nas na uzbudljivu vožnju u zabavnom parku, kao salivenu za studente humanističkih znanosti. Matt Zoller Seitz, Roger Ebert