„Za narod koji trpi nevidljivost, kamera će biti njihovo oružje.“
Elias Sanbar
U doba kojim dominira pokretna slika zamislite da nikad niste imali mogućnost vidjeti na filmu mjesto iz kojeg dolazite? Palestinski filmski arhiv sadržavao je više od stotinu filmova koji su prikazivali svakodnevno preživljavanje i borbu palestinskog naroda, a uništen je 1982. godine tijekom izraelske opsade Beiruta. Izvan kadra: Revolucija do pobjede meditacija je o borbi palestinskog naroda za proizvede sliku i samo-reprezentaciju prema svojim vlastitim uvjetima. S tim ciljem tijekom revolucionarnog perioda 1960-ih i 1970-ih unutar PLO-a djelovala je Palestinska filmska jedinica. Ponovno otkrivajući filmove koji su pohranjeni i zaboravljeni u arhivima diljem svijeta nakon dugogodišnje potrage i dosad neviđenog pristupa, film počinje od prikaza moderne Palestine u popularnoj kulturi te iscrtava borbu militantnih i revolucionarnih filmaša kako bi ponovno prisvojili pravo na prikazivanje i naraciju vlastitih sudbina. Obnavljajući zaboravljeno sjećanje na borbu Izvan kadra: Revolucija do pobjede oživljava ono što se nalazi unutar kadra, ali i poziva na kritičku refleksiju ispitivanjem onog što je ostalo izvan kadra.
Izvan kadra: Revolucija do pobjede mapira fragmente jedne revolucije, ispreplićući slike jednog sna o slobodi. Filmski negativi spojeni su u košmarni vremenski slijed, hvatajući ono što je ispred kamere i istovremeno upućujući na ono što nedostaje u kadru. Film iznosi priču o narodu u potrazi za vlastitom slikom i pritom stavlja prošlost – kao i sadašnjost – u svojem svakodnevnom užasu – u fokus.
Paralelno s pokretom Treći film 1960-ih u sklopu PLO-a osnovana je Palestinska filmska jedinica (koja je u međuvremenu evoluirala u Palestinski filmski institut). Tijekom Palestinske revolucije u periodu od 1968. do 1982. surađivali su s filmašima, glumcima i aktivistima iz Sirije, Libanona, Italije, Francuske, Njemačke, UK, Argentine i drugih zemalja te ostvarili partnerstva s institucijama u Berlinu, Moskvi, Bagdadu i Havani. No usprkos vrlo plodnoj proizvodnji jako malo djela proizašlih iz ovog pokreta je preživjelo.
Za vanjski svijet ovi militantni filmovi predstavljaju model narodnooslobodilačke borbe, objašnjavajući protiv koga su se borili i zašto. No za Palestince ovi filmovi označavaju transformaciju njihovih identiteta: od izbjeglica do boraca za slobodu. Ovaj izniman prvijenac Mohanada Yaqubija esejistička je bitka – situirana između sna i stvarnosti, fikcije i propagande – za reprezentaciju naroda koji se više od stotinu godina opire svojoj opresiji (koju je Amnesty International proglasio apartheidom). Kako kamera bilježi povijest, Izvan kadra: Revolucija do pobjede povezuje granice prošlosti s granicama sadašnjosti, od rijeke do mora.
Nagrade i festivali:
TIFF (2016) – svjetska premijera; Berlinale Forum Expanded (2017); Cinema du Reel (2017); New Horizons IFF (2017); Dubai IFF (2016); Yamagata International Documentary Film Festival (2017); Viennale (2017); Museum of the Moving Image (2017); 12a Mostra Mundo Árabe de Cinema (2017)
Mohanad Yaqubi rođen je u Kuvajtu 1981. od palestinskog oca i sirijske majke. Odrastao je uz sjećanje na razaranje njegova rodnog grada Al-Majdal, koji su cionističke vojne postrojbe etnički očistile 1948. godine, prisilivši njegovu obitelj da nađe utočište u UNRWA logoru za izbjeglice u Gazi. Yaqubi je filmski redatelj, producent i jedan od osnivača Idioms Film, produkcijske kuće za umjetničke filmove koja je od 2004. bazirana u Ramallahu. Yaqubi je također član kustoskog kolektiva Subversive Film koji istražuje i ponovno distribuira militantne filmove iz Palestine i šire. Od 2017. zaposlen je kao stalni istraživač pri KASK School of the Arts u Gentu.